Terceira 1

20 april 2017 - Terceira, Portugal

Vandaag zijn we aangekomen op het eerste eiland dat we bezoeken, Terceira. We rijden deze eerste dagen in een zwarte Micra, grappig !

Wat meteen opvalt is dat het enorm groen is. Het hele eiland is begroeid met verschillende bomen en ligt vol met velden met kleine muurtjes ertussen waar de koeien grazen. Bruine runderen en echt Hollandse koeien lopen hier veel rond, af en toe een paard. Daartussen liggen dorpjes met witgestucte huizen met een gekleurde omlijsting om de ramen dat er heel leuk uitziet. De wegen zijn geasfalteerd, wel soms smal, en in de dorpjes zijn er veel wegen met kinderkopjes bestraat wat een authentiek karakter geeft. Er staan veel kerken en ook Heilige Geest huizen. Die zijn heel vrolijk gekleurd. Het is een aparte traditie hier op de  Azoren wat is ontstaan door een mengeling van het Christendom en spirituele invloeden uit het verleden. De winkels zijn veel minder rijk en luxe dan in Nederland en alles kost minder.  Het weer is bewolkt en soms waait het behoorlijk. Prima met een lange broek en een jas aan.

We zijn vandaag langs de Oostkust van het vliegveld langzaam naar het zuiden gereden waar ons hotel ligt. Eerst bezochten we Serra do Cume, Eem uitzichtpunt dat hoog tegen de vulkaanwand aan ligt. Het uitzicht bestond uit grasvelden, onderin het dorpje Praia de Vitoria dat uitloopt in een haven aan de Oceaan. Binnen enkele minuten verandert het uitzicht van goed naar mistflarden die over de vulkaan trekken. Er lag ook een stukje van een militaire basis van Amerika, je vind ze overal die gekke jongens. Via de kustlijn zijn we doorgereden en hebben veel mooie uitzichten gezien met rotskusten aan de oceaan. Op een plaats ligt een gespleten vulkaan in de oceaan, heel byzonder. Aangekomen in het hotel hebben we een beetje bijgeslapen. In de middag zijn we naar de hoofdstad Angra de Heroismo gereden. Vlakbij is een vulkaantop, Monte Brasil, vanwaar je een heel mooi zicht op de stad hebt. Ook hier is het heel groen en er groeien verschillende bomen. Op deze strategische plaats is een kazerne gehuisvest, ten tijde van WO2 is hier veel activiteit geweest. De hoofdstad is mooi om doorheen te rijden/ lopen wat we hebben gedaan.  Nu is het tijd voor een hapje eten, het is in Nederland half tien.