Sao Miguel 2

2 mei 2017 - São Miguel, Portugal

Vannacht heeft het hard gewaaid en geregend. We zijn blij dat we niet meer op Flores zitten. Dat eiland ligt 600 km ten noordwesten van ons en daar waait het nog veel harder. We bezoeken een infromatiecentrum over de ananas teelt die in deze regio belangrijk is. Het centrum is een jaar oud en bestaat uit twee zaaltjes, een met informatie en een met een video van 8 minuten. Vanessa, de gids, vertelt ons in een VIP rondleiding alles over de geschiedenis en de teelt zelf. De ananassen van de Azoren zijn wat kleiner en zuurder dan die wij gewend zijn maar ook zoeter. Er zit inderdaad meer smaak aan deze dan aan die je bij ons in de  supermarkt kunt kopen. Het was voor ons nieuw om te zien hoe de ananas groeit, namelijk aan een plantje op de grond. Totale kweektijd is twee jaar en kost een hoop werk. Hierna bezoeken we een lokale kwekerij waar we de kassen en natuurlijk de gift shop mogen bekijken. De likeur die ervan gestookt wordt is zeer krachtig van smaak. We nemen een potje ananas- chutney mee om thuis mee te koken. We rijden door naar de tweede stad van dit eiland Rib. de Grande. Dit plaatsje is heel leuk, echt Portugees met pleinen en mannen die daar wat zitten te zitten. Verder is er een winkelstraatje en een lava strand.  We rijden door langs de noordkust met mooie uitzichten ,hier miradouros genoemd. Wat meer naar de zuidkust willen een lava tunnel bezoeken maar die is volgeboekt, morgenochtend zijn we de eerste. Weer een bijzondere dag meegemaakt vandaag.