Sao Miguel 3

3 mei 2017 - São Miguel, Portugal

Op onze laatste dag van deze vakantie-reis bezoeken we een lavatunnel, de Carvao Cave. De lava die hier, slechts 10.000 jaar geleden, stroomde, heeft een grot/ tunnel gevormd. De hete lavastroom is aan de buitenkant gestold, de binnenkant stroomde leeg in de oceaan. De wanden vormden zo een tunnel. Een bijzonder gezicht . Er liggen twee soorten lava in: AA lava, dat allemaal kleine puntjes heeft en au au doet aan de voeten, vandaar de naam en een langzamer stromende lava die golfpatronen afzette tegen de wand, pahoehoe lava. S middags splitsen we op, Andre gaat het kratermeer, genaamd Loga do Fogo ofwel vuurmeer bekijken en ik de walvissen op de zee. Ik zie twee keer een jonge blauwvinvis op z'n rug als hij adem haalt aan de oppervlakte en een aantal keer het water opspuiten door een walvis. Indrukwekkend. De Zodiac waarin ik zit gaat op de heenweg knalhard over de golven, terug gelukkig wat rustiger.  Morgen weer terug naar huis, vol mooie herinneringen aan deze prachtige eilanden. Het was een top-reis.