Sao Miguel 1

1 mei 2017 - São Miguel, Portugal

De eerste avond eindigt met een geweldig diner. Ondanks onze late aankomst worden we verwend met drie gangen a la carte, opgediend alsof het een restaurant met een Michelin ster is. Dit is een heel aangename verrassing.

Op zondag 30 april beginnen we de dag met een rondje zwemmen/ lopen in het meer met ijzeroxide water. Het water is aangenaam warm door de vulkanische activiteit vlak onder het aardoppervlak. Het hotel verschaft grijze dusters want het roestige water geeft af op alles, onze badkleding en onze huid. Een byzondere ervaring. Eromheen ligt een mooi aangelegde tuin met watertjes waarin we een uurtje wandelen. We rijden daarna naar een prachtig meer, het lago de Furnas, dat in een vulkaankrater ligt. Aan de rand zijn een aantal modderpoelen die borrelen en een dampende zwavellucht verspreiden. De rest van de middag rijden we langs de noordoostkust dat zicht geeft op mooie uitzichten. Ons hotel voor de laatste dagen staat in de hoofdstad Ponta de Gado.

De volgende dag is het weer ook goed en rijden we naar de Westland van het eiland waar de beroemde Sete Cidades ligt, genoemd naar de zeven kraters in dit gebeid, gevuld met een meer. De grootste twee zijn blauw en groen gekleurd. Vanaf de weg zien we ze liggen. We zien ook een compleet vervallen hotel staan aan de kraterrand. Het verhaal is dat het hotel na een jaar is verlaten. Er wilden geen gasten verblijven omdat het meestal omgeven is door mist vanwege de hoge ligging. Ook vandaag zijn er mistflarden maar we kunnen een groot deel van het uitzicht op de meren bewonderen. We lopen rond het kleinere groene meer een rondje, dat in de loop van de wandeling en stuk minder vlak blijkt dan verwacht.Het kost wat spierkracht en energie maar we kunnen het aflopen. Weer een overwinning ! Aan de westkust staan rotsformaties van vulkaanstenen waartegen de golven beuken. Een prachtgezicht. Langs de westkust zakken we af naar het hotel. Voor morgen was een walvistocht gepland maar die gaat vanwege het voorspelde weer met veel regen en wind en dus hoge golven niet door. Tot nu toe hebben we al zoveel moois gezien op deze reis, het is  echt geweldig.